You are signed in as:
- Login - Send E-mail

Logo

Publisert m/telefon:(30-12)Er uten internett pga været.. Muligens lynet som slo ned i mottakeren
Pic 2

Reisen i Kina - Datong

Beskrivelse:

Shanghai - Mine siste dager i Kina

Jeg ender opp i Wuhan hvor jeg sitter fast opp til flere dager pga vanskeligheter med å få tak i tog billett til Shanghai, noe EXPO er årsaken til. Og når jeg fikk billett så klarte jeg å miste toget med ett minutt. Jeg ender til slutt opp i SHanghai hvor jeg treffer en del koselige folk, og besøker EXPO.

Onsdag, 02.06.2010
Jeg ankommer Wuhan etter en utrolig flott tur med båten opp Yangzte elven. Jeg har ikke noe hostell i Wuhan, så jeg henger meg mer eller mindre på jentene. Vi tar ikke samme buss innover til Wuhan og ankommer derfor til hostellet på forskjellig tidspunkt ettersom vi brukte to forskjellige selskap til å bestille billettene til båt turen.

Jeg hadde egentlig regnet med å få tog billett fra Wuhan til Shanghai samme kveld, men den billetten kunne jeg tydeligvis se lenge etter. Alt de neste dagene var fullbooket, og det endte med at jeg fikk en billett for fredagen. Som da betyr at jeg blir to døgn forsinket til Shanghai, men det er utrolig lite jeg kan gjøre med det og jeg kommer ingen vei med å bruke så mye energi på det at jeg ankommer Shanghai så sent, til tross for at det ødelegger mye av planene jeg har for når jeg kommer til Shanghai.

Tiden min i Wuhan går til å bli kjent med nye mennesker og gjøre litt arbeid med hjemmesiden til International Fellowship Of Kenya som jeg har tatt oppgaven med å gjøre. Det har ikke vært så veldig mye tid til overs for at jeg kunne ha jobbet noe veldig mye med den, med andre ord så utnytter jeg den tiden jeg har til overers til å jobbe med den.

Dagen er endelig kommet hvor jeg skal til å ta toget til Shanghai, så jeg dusjer, henter tøyet på snoren som jeg har vasket og steller meg. Jeg har bestilt Taxi som skal ta meg i god tid til togstasjonen, ettersom det er en tog stasjon jeg ikke har så mye kjennskap til tidligere føler jeg at det kan være lurt å være der i litt god tid. Det viser seg raskt at jeg var langt i fra å være ute i god tid.

Jeg løper og skjorten er allerede gjennom blaut av svette. Jeg kikker forvirret rundt meg, løper ned trappen mot toget og ser at toget er allerede i bevegelse. Det ender med at jeg løper vedsiden av den bakerste vognen av toget. Jeg klarte å miste toget med ett minutt, ett lite minutt. Årsaken er veldig enkel, taxi sjåføren kom alt for sent og gjorde at det hele ble veldig hektisk, og når vi da i tillegg satt fast i bilkø så hjalp ikke det akkurat.

Jeg går sakte og oppgitt tilbake til ventesalen, og går opp til en av de ansatte på togstasjonen å viser billetten min i det jeg samtidig rister oppgitt på hodet. Resultatet av min oppgitte holdning resulterte at flere ansatte på togstasjonen involverte seg, i tillegg til en politibetjent. Det hele endte med at jeg fikk en ny billett for dagen etter, samme tid. Nevnte jeg at jeg fikk billetten gratis? Det er noe som aldri ville ha skjedd i noen vestlige land, for det hele er min feil at jeg ikke rakk toget. Jeg håndhilser på de alle sammen, takker og bukker for utrolig god hjelp, før jeg tar turen tilbake til Hostellet.
Det endte med at jeg ble en ekstra natt på hostellet, men gjør det egentlig noe?

Jeg har blitt kjent med en god del mennesker som er utrolig hyggelige. Dagen etter var jeg enda tidligere ute, jeg overdrev kanskje en smule med å møte opp 2-3 timer før. Men jeg ville ikke ta sjansen for å miste dette toget også, for om jeg hadde mistet det så hadde jeg ikke rukket flyet mitt til New Zealand. Denne gangen rakk jeg toget, og etter 20 timer og 30 minutter på toget ankom jeg endelig Shanghai.

Jeg hadde reservert hotellrom, men det viste seg at hotellet ikke mottar noen som helst av reservasjoner etter 1. Juni, noe som setter meg i en liten klemme. Jeg står da altså i Shanghai, uten en plass å sove. Normalt så ville det ikke vært noe problem, men pga EXPO er det ett stort problem for å få tak i en plass å sove i Shanghai. Men jeg gir ikke opp så veldig lett, så jeg tar meg en liten gå tur.

Jeg går langs elven for å finne en plass og spise frokost. Jeg går noen minutter før jeg bestemmer meg for å prøve en av side gatene ettersom det var få plasser her jeg kan spise. I det jeg går oppover side gaten, ser jeg plutselig Captain Hostell. Jeg stikker innom der å hører om de har noen ledige senger, noe som de selvfølgelig ikke har. Jeg får låne en datamaskin for å søke etter en plass på nettet, og i det jeg skal til å snu meg mot datamaskinene så hører jeg tre jenter som roper TK.

Snakk om tilfeldigheter, i en så stor by som Shanghai så treffer jeg helt tilfeldig jentene fra London som jeg var med på båten nedover Yangtze elva. Det ender med at vi går sammen og finner en plass å spise frokost. En kurt stund senere så får jeg en telefon om at det er funnet ett hostell for meg, så etter en god frokost så går turen til hostellet. Og det viser seg at jeg får spandert ett privat rom på meg selv, noe som jeg da ikke sier nei til siden det er veldig dyrt.

Fordelen med å treffe nye mennesker hele tiden, og møte de med ett smil er at man lager ett nettverk rundt seg som hjelper deg senere. Og gjennom hele reisen min til nå så har jeg møtt mange mennesker som hjelper meg uten at de ønsker noe tilbake og forventer ikke mer enn ett takk og ett smil.

Utover dagen så går jeg rundt i området, og samler krefter til jeg skal på EXPO med Reina dagen etter. Jeg kjøper meg en is for første gang på flere månender, setter meg ned i solsteiken og lar solen skinnepå meg i ansiktet mens jeg lukker øyene. Utover kvelden så treffer jeg på en del folk på hostellet, og det ender da med at jeg blir sittende å prate noen timer.

Turen til EXPO var veldig artig, det er utrolig at jeg aldri har hørt om EXPO tidligere med tanke på hvor mye Norge bruke på dette. Det er snakk om 150 Millioner kroner kun på den Norske pavillionen, og til å med Kina har brukt mer på EXPO enn det OL i Beijing 2008 kostet. Jeg kan ikke huske at jeg har lest noe om dette i media, og jeg følger med på nettet nesten hver dag uten at jeg har sett noe om EXPO.

Tirsdag, 08.06.2010
Hele turen min i Kina har vært kjempe flott, og jeg har en følelse at New Zealand og Australia ikke blir like bra som Kina. Det har vell kanskje mye med at i vestlige land så er folk mer innelukket enn det folket i Kina er. I Kina så er de veldig oppsøkende og tar kontakt når de ser en utlending.

Skrevet av: Tor Kristian Ludvigsen

Du m vre logget inn for f tilgang til kommentere bloggen!