You are signed in as:
- Login - Send E-mail

Logo

Publisert m/telefon:(30-12)Er uten internett pga været.. Muligens lynet som slo ned i mottakeren
Pic 2

Besøk til Kenya sin 2. største slum

En helg i Nairobi!

Avskjed med Kisumu!

Sykehus besøk og tur til fjellet

Besøk til gatebarna og reise til Capenguria

Beskrivelse: Her har vi halve gruppen jeg var med.

Tur til Masai Mara: Møte med Masaier + Safarie

Jeg reiser til Masai Mara. Treffer på masaier og reiser på safarie. Vi møter mangee utfordringer på veien. Det er en kjempe flott tur!! En tur jeg aldri kommer til å glemme!

Dagbok, 05.04.2010
Jeg våkner delvis opp av meg selv, og sekunder senere så ringer vekkeklokken. Nå er det ikke mer enn en time til vi skal sette oss i bilen og kjøre mot Masai Mara. Vi er en liten gjeng som skal på tur, så vi bruker derfor skole vanen. Det er 8 gjester fra Norge, meg og Jan som skal ut på langtur. Vi skulle egentlig reise klokken 03:30 natt til i dag, men det ble bestemt i går at vi heller skulle overnatte en natt på hotellet. Og bra er det, for vi ble møtt med en del utfordringer på veien til Masai Mara, og skulle vi bare hatt en dagstur så hadde det ikke vært noe tid til safarie.

Klokken 09:00 så kan vi si at turen startet fra Kisumu, da hadde vi hentet de besøkende på hotellet og var på vei ut fra Kisumu. Antatt reisetid ble satt til 3 timer, men det tok ikke lange tiden før vi fant ut at vi kunne drømme lenge om at turen til Masai Mara skulle bare ta 3 timer. Vi brukte dobbel så lang tid enn det som var først antatt, kort fortalt så skulle vi egentlig bruke kùn to timer på hovedveien, og èn time på en dårligere veg. Vi brukte 3 timer bare på hovedveien, og i overkanten av 3 timer til på den så kalte dårligere veien.

Ettersom vanen har en fartssperre på 80 km/t så gikk turen på hovedveien relativt sakte, og vi ble forbikjørt hele veien. Den antatte reisetiden på 2 timer var ikke med en bil som hadde en fartssperre på 80 km/t! Men uansett, så vil jeg si at reisen på hovedveien gikk som en drøm i forhold til alle utfordringene vi møtte når vi skulle av hovedveien. Hovedveien er i relativt fin stand, men er en del store huller midt i kjørebanen hvor man virkelig ikke vil kjøre over, det kan få katastrofale følger med en fart på 80 km/t eller raskere. Og her på veiene er fartsgrensen 100 km/t, men veien sin standard så kan jeg tenke meg at fartsgrensen hadde vært enten 40 km/t eller, på de beste strekningene så kanskje 60 km/t i Norge.

Vi tar av hovedveien, og kjører inn på en stikkvei, som minner meg om en typisk grusvei. Men etter vi hadde kjørt 5 meter på denne veien, så kan du se for deg de verste av de verste veiene i Norge så kan du KANSKJE sammenligne veien med de beste strekningene vi hadde på veien mot Masai Mara. Det er rett å slett en forferdelig vei. Ikke nok med det, så er det flere deler av veien som er gjørme og uten 4 hjulstrekker så er det umulig og ikke sette seg fast. Og du kan tro, vi satt oss bom fast 3 ganger, men vi kom oss løs etter mye strev og latter. John-Inge klarte å få søle fra topp til tå ved å stå rett bak hjulet mens vi prøvde å komme oss løs. Ikke nok med det, mens vi kjørte så hadde han vinduet oppe, og det sprutet søle inn gjennom vinduet og hvem tror du det traff? Var ikke måte på og han skulle få gjennomgå, og vi fikk oss alle en god latter.

Etter en 3 timers lang tur som var mer eller mindre tilnærmet en humpete og dårlig bygd berg- og dal bane så ankom vi må destinasjon. Men litt sår i rompa ble man av å hoppe bortover. Vi ble møtt av de ansatte på hotellet, og "lunsjen" var klar. Etter lunsjen så tok vi turen til Masaiene, som er da en stamme som holder til i området her. Bare det i seg selv var en flott opplevelse. Noe jeg ble veldig fasinert av er hvordan de klarer å ha mer enn 1 kone, med tanke på hvor mye strev det er med en kone, så kan vi jo bare forestille oss å ha 10 koner. Det var vist veldig vanlig, noen kunne til å med ha opp mot 50 koner. Poh.

Noe som jeg ble veldig sjokkert over er at disse stammene kriger mot hverandre, og da snakker vi at de kriger med pil og bue og spyd. Da snakker vi ikke liksom kriger, men hvor faktisk folk blir drept, og dette er noe som skjer av og til. Nå var det en stund siden det hadde skjedd nå, var noen år siden. Men det stammene kan krige over er territorium og evt ressurser som dyr etc. Utrolig spesielt. Og disse masaiene jakter som de gjorde før, med spyd. Han jeg pratet med viste meg ett ordentlig spyd som han hadde selv drept en løve med.

Masai Mara er en nasjonalpark i Kenya som er oppkalt etter masaiene og elven Mara. Den er kjent for sitt utrolige dyreliv, her kan man oppleve å se gigantiske flokker med gnuer og sebraer. Det er snakk om flere hundre tusener, opp til en million individer. Det er også store muligheter for oss å se de fem store: Elefant, leopard, løve, bøffel og nesehorn. Jeg tror uten tvil at vi har noe å se fram til. Og i morgen blir det safarie. Nå derimot, blir det å slappe av og kose oss resten av kvelden.

Dagbok, 06.04.2010
Jeg blir vekket av at jeg får kaffe på sengen, jeg ligger å små fryser litt, er tydeligvis adskillig kjøligere her enn det er i Kisumu. Senga var utrolig god å sove i, så kan tro jeg sov godt! En god madrass, passelig tykk dyne og varmepute med føttene. Hotellrommet er egentlig ett telt, men det skal sies at dette er det flotteste hotellet jeg har noen gang vært på. Eneste er vell at hvis man glemmer å ta glidlåsen igjen på inngangen til teltet, så risikerer man å våkne opp til apekatter. Vi hadde dusj og do i teltet, ordentlig akkurat som i Norge. Rett etter jeg har drukket kaffen så går turen rett ut til bilene som skal ta oss ut på safarie.

Det er utrolig vakkert alt jeg ser, bare det å se soloppgangen var så utrolig vakkert og uforglemmelig! Noen av de første dyrene vi ser er elefanter. Synes er utrolig! Alt jeg ser er mer eller mindre utrolig. Istedet for at jeg forklarer om hvordan det var, så er bildene mye enklere å se på for å få en forståelse. Ett bilde forklarer mer enn tusen ord.

På slutten av safarien så skulle vi opp mot fjellene for å finne nesehorn. Han ene som var med på turen skulle en kjapp tur inn i mellom trærene for å slå lens, og han hørte noen braking i buskene så han gikk noen skritt tilbake før han gjorde sitt. Og skal tro, plutselig kom det to store gigantiske nesehorn ut av ingen steder og vi måtte kjapt trekke oss tilbake og unna veien dems siden de kom rett mot oss. De går videre forbi oss og de folkene som var ved der som passet på, jaget de vekk. Vi dro da tilbake til hotellet. kort forklart.

Hjemturen var like ille som turen til Masai Mara, om ikke verre. Her satt vi oss nok en gang(eller 3) fast i gjørmen. Men etter 7 timer og 30 minutter, så ankom vi Kisumu. Det var turen som i teorien skulle ta 3 timer. Men uansett, konklusjonen for turen: Kan ikke forklares, må virkelig oppleves!

Skrevet av: Tor Kristian Ludvigsen

Du m vre logget inn for f tilgang til kommentere bloggen!